Harci sárkányokhoz szabályok

Share Button

A harci sárkányok kifejezetten egymás elleni (sárkány-sárkány) harcra készülnek. Elsősorban mozgékonyságuk határozza meg főbb repülési tulajdonságukat, noha csak egy  zsinór kell irányításukhoz, ügyesség, taktika és sok gyakorlás szükséges az egymás elleni harc megnyeréséhez. Magyar forgalomban nem kaphatók, de elkészítésükhöz nagy tudomány nem kell, költségvetésük alacsony. Ha megépíted, a kezdeti nehézségek leküzdéséhez a reptetési alapokról itt olvashatsz. Az alábbiakban egy zanza található az AKA hivatalos szabálykönyvéből.

Zsinór érintéses verseny

A zsinór érintő versenyben két pilóta küzd egymás ellen, akik a saját sárkányuk zsinórjával érintik meg az ellenfél sárkányának zsinórját alul vagy felül.

A versenyt tapasztalati alapon lehet osztályozni (kezdő, haladó, profi).
Javasolt a verseny előtt az ellenfeleknek egy megbeszélést tartaniuk, ekkor lehetőség nyílik a szabályok, a biztonsági kérdések vagy az adott reptető hely tulajdonságainak megbeszélésére. Az eredeti szabályok szerint a reptetésre 3,7 x 3,7 méter átmérőjű kör vagy ennek nagyjából megfelelő terület áll rendelkezésre, ez a pilóták versenyterülete. A két terület között 3 méter távolság van.

Bírók

A bírók optimális estben 3-an vannak, egy-egy a két mérkőző külső oldalán, a vezet bíró pedig középen-hátul foglal helyet. A pont elérését a vezető bíró mondja ki, és legalább egy segéd bírónak kell megerősítenie.  A vezetó bíró határozza meg a max zsinór hosszt, ha a rephely úgy kívánja.
A vezető bírónak el kell mondania, hogy a cél az ellenfél zsinórjának megérintése alul vagy felül, egy érintés egy ponttal jár, amit hangosan, a pont elérésekor jelezni fog. A vezető bírónak kell pézfeldobásos sorsolással eldöntenie, hogy éppen melyik érintés (ALSÓ vagy FELSŐ) a cél. A pontok számának megfelelően érdemes ezt a vezető bírónak a meccs előtt a másik két bíróval feljegyeznie, mert meccs közben nem lesz rá idő. Tehát: nem mindegy, hogy melyik érintést éred el, ha a bíró ALSÓ-t sorsol, akkor a cél az ellenfél zsinórjának ALSÓ érintése, ha felülről rárepülsz, akkor az ellenfél kapja a pontot!!!
Egy meccset 3-5-7 pontig játszanak, a kezdés előtt ebben meg kell állapodni.

A szabályok:

  • minden sárkányt egy zsinórral lehet reptetni, minden sárkánynak jól látható színekkel kell rendelkeznie, a sárkány mérete nem lehet több mint 1 méter
  • a verseny kezdetekor a sárkányoknak a levegőben kell lenniük, közel párhuzamos  zsinór pozícióban és magasságban
  • a vezető bíró a versenyt akkor indítja amikor mindkét versenyző jelzi, hogy készen áll
  • az indítás után az szerez egy pontot aki az ellenfél zsinórját az éppen aktuális módon (ALSÓ vagy FELSŐ) sárkányának zsinórjával érinti meg az ellenfél sárkányának zsinórját
  • a zsinór-sárkány, zsinór-kantár, kantár-kantár, sárkány-sárkány érintés nem számít pontszerzésnek
  • a pontszerzést a bíró hangosan jelzi a versenyzőkkel, amit egy másik bírónak meg kell erősítenie
  • a talaj érintése egy pont veszteséget jelent
  • a versenyterületről kilépő játékos veszít egy pontot
  • verseny alatt a pilóta nem cserélhet sárkányt, kivéve ha megsérül, ezt a vezető bírónak kell jeleznie
  • verseny alatt a pilóta pontszerzés-vesztés után kérhet időt, hogy állítson sárkányán

 

 

Share Button

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: